Карти за игра? Една кинетична инсталация на Дончо Дончев
Един разговор за изкуството и символиката на картите…
Видях, че работите които представяш, са голямоформатни и освен това се движат. Разкажи ми повече, как дойде идеята и кога? Какво представляват картите?
Картите за игра са една безкрайна и интересна тема за мен, върху която работя от дълго време. Създавам различни художествени серии в тази насока. Привличат ме тяхната история, символика, графично значение и мистика. Рисувайки карта аз мога да събера категорични крайности на едно място и да изобразя няколко картини в един формат, защото картата се върти и може да се възприеме от много страни. През 2018 г. представих “21st CENTURY”, в който картите са с влиятелни световни политици. Направих така, че да се видят двете им лица, тяхната тъмна и светла страна. Тук зрителите участват в инсталацията, като могат да завъртят картата и да направят своя избор за политик и коя страна от неговата същност харесват. За съжаление днес те са изключително актуални.
Каква е „инфраструктурата” на твоите нови творби? Сподели за процесите, често те са много интересни и съществени.
В момента в Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий”, има моя изложба, която продължава до 30 март 2022 г. В нея излагам инсталацията FESTUM Art is Card, която представя мои любими художници от различни стилове и времена, като карти за игра. Рисувани са върху платно с графит, акрил, лак и технология, която ми позволява да състарявам картината, да напуквам грунда и изобщо да навляза в духа на съответния артист, който рисувам. Картите са поставени на самостоятелни стойки и се въртят. Тук инсталацията е механична и се задвижва без участието на зрителите. Този проект ще пътува и ще бъде излаган на различни места.
Основен акцент в сегашната ми изложба са илюстрациите от графичната новела #Persona_Satyricona, която излезе през 2020 г., издадена от издателство „Класика и стил”. Те също са изложени в централното фоайе на Народната библиотека.
Какво е мнението ти за изкуството и политиката? Каква е твоята позиция днес, за войната в Укарйна. Няма как да не те попитам…
Изкуството не е нужно на всеки и не трябва да се натрапва. То има различни финкции, но осъзнаването на едно произведение е личен акт. Това е сетивност, която е различна при отделните хора и няма как да говорим общо по тази тема. Все пак неговата сила може да се използва в насоки, които целят конкретно въздействие. То може да пропагандира, да усмива, да търси проблеми и неправди в обществото. Това е социалната му насока, която би трябвало да се използва много внимателно, защото може и да навреди. Моето мнение към сегашната война и изобщо към агресията е ясно заявено с картината, която създадох в Националната библиотека на 15 март 2022 г. Представих я пред публиката и говорих по темата. Това, което се случва, е ужасно, но мен ме плаши поведението на една част от обществото, което дори не признава тази трагедия. Не вижда разбитите съдби, семейства, домове, празните бебешки колички. Сляпо е за хората, които са събрали целия си живот в един куфар и бягат. Бягат от смъртта. Не само, че не са съпричастни – дори цинизма им стига до там да смятат тази трагедия за заслужена и справедлива. Измислят оправдания и причини за агресията и разпространяват различни теории. Това е най-потресаващото. Тук се връщам в началото, за да припомня, че изкуството би могло да въздейства, но за такива бездушни и посредствени хора то е излишно.
Какво предстои за теб в творчески план?
Една от следващите стъпки е инсталацията в Националната библиотека FESTUM Art is Card да се издаде в лимитирана серия карти за игра. Чрез платформата Kickstarter за кратко време сумата за реализиране е почти събрана, което е чудесно и изненадващо за мен. Голяма част от подкрепилите проекта идва от чужбина и най-вече от Америка.
Друга насока в работата ми са въпроси свързващи наука с изкуство – „Фундаментални взаимодействия”. Това е трети проект, върху който работя с професор Леандър Литов в ЦЕРН. Надявам се да успея да го представя тази година. Предвид мащабите на произведенията ще е трудно. Също така предстоят различни представяния в чужбина свързани с графичната новела #Persona_Satyricona, както и с рисуване пред аудитория.
Коментирай