Онлайн търг на картини на аукционна къща „Енакор”
Аукционна къща „Енакор” е първата в страната, която през необикновената 2020 г. започна да организира онлайн търгове на картини. По време на първия локдаун екипът на „Енакор” се мобилизира и решава да обнови своя уебсайт, както и да започне провеждане на аукционите си онлайн. Една година по-късно те са провели повече от пет онлайн аукциона.
Имат специализирана платформа за онлайн наддавания на уебсайта си и излъчват търговете си в реално време, което позволява на участниците да се включат от всяка точка на света.
От скоро предлагат и безплатно мобилно приложение, което прави достъпа до предлаганото от тях изкуство още по-лесен и удобен. Какви са предимствата на онлайн аукционите на произведения на изкуство, как се променя арт пазарът с развитието на онлайн търговията в България и как и до каква публика достига изкуството в дигиталната среда?
Разговарям със собственичката на аукционна къща „Енакор”, Юлия Върбанова:
Разкажете ни как се осъществяват вашите онлайн аукциони и успявате ли да достигнете до по-широк кръг от публика по този начин?
Поради обявената пандемията ние предприехме важни стъпки за нашия бизнес. На първо място, както вече е отбелязано, преработихме тотално сайта си като го направихме адекватен с новото време и с новия начин за осъществяване на контакти с нашите последователи и клиенти. Всички каталози за аукционите, които провеждаме, са достъпни на сайта ни. Всеки, който желае, може да ги разгледа и да си избере произведение на изкуството по вкуса си; да се свърже с нас и след като провери дали е налично, да го купи, като плащането вече може да се осъществи и директно през уеб сайта чрез виртуалния ни ПОС терминал. Респективно започнахме да провеждаме аукционите си онлайн – излъчваме търга на живо в реално време и всеки, който има интерес и желае, може да наблюдава или да вземе участие в него.
Тук е моментът да вметна, че ние сме единствената аукционна къща в България, която влезе в контакт и сключи договор с международната платформа “Invaluable”. Това ни предостави възможността да ни гледат милиони потребители на платформата от цял свят.
Съответно всеки един от тях може да вземе участие в нашите аукциони чрез директно наддаване в платформата, както и с участие по телефона или чрез писмена оферта. Всичко е направено максимално лесно и достъпно за осъществяване. Освен това направихме българското изобразително изкуство достъпно за потребители от цял свят, за които имената на художниците нямат толкова голямо значение, колкото у нас в България. За тях е важно да харесат картината и цената и да се вмества в бюджета, който са си определили.
С какво засиленото ви онлайн присъствие какво промени процеса на работа?
Работата ни определено се увеличи по обем. Освен това започнахме да действаме на по-бързи обороти. Времето не ни стига, но успяваме да се справим. Увеличихме екипа си с още един член, който се занимава изключително с онлайн търгуването ни.
Голяма част от търговците се ориентираха и към онлайн търговията, това се забелязва и при много от галеристите. Как според вас се промени пазара на изкуство с развитието на онлайн продажбите в България?
Да, така е. Това е новото време и новият си начин на комуникация. Хората свикнаха да си избират картина, пластика или антикварен предмет по снимки. Респективно качеството на снимките, които качваме в сайта ни, е много високо с цел максимално добре да представим предмета, който предлагаме.
Хората имат много повече време да разглеждат в интернет, работейки от домовете си, а и това им носи разнообразие и наслада.
Замества им ходенето по галерии и антикварни магазини, преодоляват се разстояния, което спестява много време.
До 15-и юли включително клиентите ви имат възможност да участват в онлайн търг на вашия уебсайт, кои са акцентите в аукциона?
Всъщност така нареченият “Тimed auction” e нова форма на онлайн търговия. Позициите се отварят за наддаване на определена дата – в случая на 1-ви юли и се затварят последователно след две седмици или един месец. Това се определя от аукционната къща. При нас позициите се затварят на 15-и юли и през този период всеки, който желае може да участва в наддаването след необходимата регистрация. Срокът за участие е до посочения час на затваряне на лотове. Предимството на този вид аукциони е, че всеки има достатъчно време да прецени дали иска да притежава съответната картина или антикварен предмет и да вземе правилното за себе си решение.
По този начин въвеждаме и на българския пазар начини за търгуване с изкуство, които се практикуват в чужбина и са много успешни.
Надяваме се и при нас да бъдат толкова успешни, колкото по света, тъй като всички чужди аукционни къщи обявяват неимоверен ръст на продажбите си по време на пандемията.
Разгледайте каталога към онлайн аукциона на аукционна къща „Енакор”
Включете се в онлайн наддаването
Пазарът на изкуство в България е интересна и многопластова тема и със сигурност търговията с него не е за всеки. Тя изисква познания, отношение и усет. За разлика от случващото се в Западна Европа у нас процесите в арт пазара значително се различават и като размах, и като традиции.
В България имаме и добри примери за продажба на произведения на изкуството, а добрият пример се отличава с това да не се отказва пред трудностите, да се развива, да достига до по-широка аудитория и не на последно място да обича изкуството и това, което прави.
Тема с продължение…
Коментирай