Публика и произведениe
Публиките са композиции от групи хора. Те се оформят с някакво основание, имат определен асоциативен тип, подвластни са на социалната среда. Те са и променливи постулати. Зависят от социалното устройство и психологията на индивида. Имат силата да образуват смисли и тенденции в света около нас. Публиките общуват, допълват, формират или деформират възприятията и съдържанията на посетеното и видяното от тях.
Я.
Как публиките рефлектират върху обществото и как се формират те в изкуството?
Как публиката променя „живота” на произведенията?
A.
Взаимодействието между гледащ-творба не определя стойността на произведението само по себе си, но му дава допълнителна значимост.
Публиката, нейните отношение, коментар, реакция и усещане са важни за изкуството. Музеят и галерията са връзката между произведението и публиката. Още от създаването на първите музейни сбирки (в Европа и основно представящи фамилни такива) е да съхраняват, пазят, анализират и излагат произведения и предмети с артистично, културно и научно значение за обществото и възпитанието на публиката. Вкарвайки изкуството в музея, то е извадено от досегашния му контекст и започва да се разглежда като художествен продукт само по себе си.
К.
Всички се занимаваме с това и знаем за голямата връзка и значение на произведенията на изкуството и неговата публика.
Ако изкуството се занимава със запечатване и отразяване на факти и случки, пречупени през усещането на работещия с помощта на изразните средства (медии) – живопис, фотография, графика, скулптура и каквото и да е било, то тогава визуалното трансформира нашата среда. Когато обърнем поглед към близкото минало, а именно към периода на зараждането и избухването на новите практики в съвременното изкуство, можем да проследим една нишка, която се откъсва или поне се опитва да скъса пъпната връв между публиката и произведенията. Големи изложби, нови акции и немалко нови провокации, характерни за периода на 60-те и 70-те във Франция, също и за венециалносто биенале през 1968 г. дават ясна заявка за идващата нова радикална промяна.
Я.
Творецът изгражда нов свят, а след това каква роля играе публиката в този нов свят?
А.
Публиката ли определя произведението като смисъл, качество и значимост или произведението определя публиката като я възпитава, култивира и развива?
Да разгледаме опозицията не публика – произведние, а произведение – публика. Тоест публиката ли определя произведението като смисъл, качество и значимост или произведението определя публиката като я възпитава, култивира и развива? Тук идва въпросът за работата на твореца, създаващ произведението. Той се определя от вътрешните размисли, подбуди и вдъхновения или е продиктуван от желанието и тенденциите при гледащия, колекциониращия (разбирайки купуващия), които съставят наречената публика?
Сред публиките в артистичните среди има дадени тенденции и общи разбирания, които често не влияят позитивно нито на съдържанието и смислите, вложени в творбите, защото са ограничаващи. Затова, мисля, е от изключителна важност гледащият, част от публиката, да изгражда лично „свързване” с произведението, неповлиян от общото мнение. За мен роля в изграждането на публики играе музеят, галерията, галеристът, кураторът, изкуствоведът, публицистът…
К.
Колко е важна и средата, в която представяш идеите си?
Хората, които я образуват са обстоятелство, което би могло да доведе и до “The right thing in the wrong place”. Концентрирайки се в локацията, широкото поле от възможности или обратното – малкото поле за изява и случване на една нова идея и произведение, е от значение, защото винаги зависим не само от нас самите. И за да заживее дадена работа живот извън студиото, независимо в какъв жанр, да отиде в галерията, да комуникира със зрителя – това означава, че има виталност, движение и се формира един тип нов език, който да обогати, отврати или възпита.
Я.
Коментирай