Да доближим изкуството до човека… разговор с директора на Градската галерия в Севлиево Васко Василев
В практиката ми на галерист съм се докосвала до произведения на братята Асен (1908-1973) и Илия (1911-1988) Пейкови. Винаги съм се впечатлявала от техния творчески път и международни успехи. Двамата братя са родом от София, но детските и младежките им години преминават в Севлиево, а след това заминават за Италия, където прекарват и по-голяма част от живота си.
Разбирайки че Градската художествена галерия в Севлиево носи тяхното име, бях силно заинтригувана!
Не бях ходила в градчето повече от 15 години, а като дете прекарвах там по няколко седмици през лятото. Имам прекрасни детски спомени от Севлиево… Може би подтикната от тях и мислейки за една от целите на нашия VivArte проект – да представим колекциите и екипа зад регионалните музеи и галерия в страната, се поинтересувах какво се случва с културния живот на този развиващ се български град Севлиево.
Сградата, в която се помещава градската галерия „Асен и Илия Пейкови” е една от най-впечатляващите в града. Построена е през 1878 г. като частен дом на първия съдия в града Илия Денчев. След смъртта му е преустановена като Мирови съд, а след 1979 г. започва ремонт на сградата с целите да се създаде първата художествена галерия в Севлиево.
Галерията е официално открита на 27 юни 2008 г.
Радвам се да се срещна с директора на Градската художествена галерия в Севлиево „Асен и Илия Пейкови” Васко Василев.
Разкажете ни повече за основаването на галерията „Асен и Илия Пейкови”, за вас и вашия екип.
Галерията е открита на 27 юни 2008 г. в навечерието на 100-годишнината от рождението на именития и световноизвестен скулптор Асен Пейков. Дейността и започна веднага и до днес не спира. Фондът ни се запълва изцяло от дарения, които не са малко за този период от време.
В галерията имаме представителна експозиция, която е разделена на няколко части. Едната част представлява експозиция с творбите на имениците на галерията – Асен и Илия Пейкови, а другата е съвременна живопис – пейзажи и портрети, датиращи от периода 1910 г. до наши дни, колекция графика и една малка част от най-новите ни творби, които е събрала галерията. Това може да видите при нас, заедно с една чудесна експозиция скулптура на сутерена.
Притежаваме и богати колекции от произведения на художници като известния график Пенчо Кулеков, графика и живописец академик Симеон Спиридонов, едно голямо дарение от съпругата на Александър Георгиев, както и от дъщерята на един художник от севлиевско потекло – Захари Иванов. Това са четири много сериозни колекции (с по над 50-60 творби всяка), които могат да представят творчество на автора в един по-пълен план. Правим между 24 и 30 изложби годишно на гостуващи автори и гостуващи галерии от други градове.
За екипа на галерията… Мога само да се радвам, че имаме такъв екип! Макар и да не е голям на брой, с него успяваме да реализираме всяка една изложба по възможно най-добрия начин, да я представим пред публиките и да заявим желанието си да продължим нататък по същия начин и дори още по-добре.
Аз съм завършил Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий”, член съм на Съюза на българските художници (СБХ) и редовно участвам във всички художествени форуми. Макар в повечето случаи в днешно време директорът се налага да бъде по-скоро мениджър, отколкото творец и изкуствовед, според мен имаш ли отношение към изкуството, практикуваш ли, няма как да си човек, който да не участва в тези форуми. Както за учителите по изобразително изкуство е препоръчително да имат самите те творчески изяви, за да да дадат пример на своите ученици, така и в художествената галерия директорът трябва да покаже своето творчество, за да може по един или друг начин да амбицира художниците да покажат също своите творби.
Как кратко бихте представили двамата братя Асен и Илия Пейкови на някого, който не познава тяхната творческа и житейска история?
Асен и Илия Пейкови са братя, известни, не само в България, но и в Италия. Асен Пейков – в областта на скулптурата и Илия Пейков – като основоположник на космическата живопис. Всъщност публиката дълго време не е разбирала какво точно рисува Илия, докато Юрий Гагарин не изпраща снимки от космоса. Тогава съществото на творчеството на Пейков става по-ясно на аудиторията.
Двамата братя са оставили една много трайна следа в изкуството и културата в България и в Италия. Не напразно имат множество награди и от двете държави за принос към изкуството и културата.
Имате интересен експонат – бронзов шах от Асен Пейков. Разкажете ни повече за него.
Да, той има и интересна история. През 1947 г. Асен Пейков решава да направи подарък, именно този шах, на тогавашния глава на България Георги Димитров по повод е рождения му ден. Пейков изпраща фигурата на офицера с придружаващо писмо, в което споменава, че за празника ще пристигне пълният комплект на шаха. За съжаление обаче Георги Димитров умира преди рождения си ден, а фигурата на офицера изчезва и нито е върната, нито обезщетяват Пейков.
Дълго време шахът е бил по различни хранилища и изобщо не е показван.
През 2008 г. той най-после намери мястото си и е изложен тук.
Работата е уникална, защото фигурите нямат аналог и дъската е изработена от мрамор. Шахът има изключително голяма естетическа стойност и е едно поредно доказателство за майсторството на скулптора Асен Пейков.
Най-голямата колекция на двамата братя Асен и Илия Пейкови при вас ли е?
Не разполагаме с най-голямата колекция на Асен Пейков. От него имаме няколко скулптури, като по-голямата част от колекцията му е в Националната художествена галерия. Редом с Националната художествена галерия обаче разполагаме с най-богата колекция творби на Илия Пейков. Всъщност пряк наследник на творчеството на двамата братя няма, което не знам дали е тъжно или не, защото са оставили богато наследство, ценено в цял свят.
Но ето галерията в Севлиево носи тяхното име, съхранява и експонира част от тяхното наследство…
Да, наскоро дори се дразних от излизащи статии, основно в интернет като „Забравеният Асен Пейков” и други. Помислих си „хора, защо не четете нищо?!” Първо, галерия носи неговото име, второ, показваме негови творби и трето, галерията има представителен каталог, в който всъщност челно място заемат именно творбите на Асен и Илия Пейкови.
Освен колекцията на двамата братя, кои са най-интересните и най-значимите произведения в експозицията и фонда на галерията?
За мен всеки един художник, влязъл във фонда на галерията е достатъчно значим и равностоен като творчество.
Хубаво е, че успяваме да покажем на публиката произведения от най-ранното изкуство по нашите земи – иконописта до съвременни живописци.
Именно тази колекцията, която имаме ни позволява да покажем в исторически план развитието на изкуството в България и смело мога да кажа, че притежаваме произведения на едни от най-ярките имена в българското изкуство.
Имате ли предпочитани автори и произведения, които искате да станат част от колекцията ви?
Имам, разбира се. Като започна от Иван Мърквичка, Владимир Димитров – Майстора, Цанко Лавренов, Стоян Венев, Златю Бояджиев – все имена, много известни в българското изкуство. Но ние не сме чак толкова стара галерия, за да имаме възможност да притежаваме творби на тези автори, но знае ли се дали няма да се появи някоя в утрешния ден?
Ние имаме произведения, които другите галерии нямат, което за мен е много по-хубаво. С това сме притегателни за публиката.
Какви издания има галерията?
Галерията има издаден каталог с творби на Асен и Илия Пейкови, представителен каталог, каталог от национален конкурс и книга, свързана с образователното дело в Севлиево и община Севлиево. Също така в туристическия информационен център се предлагат картички с различни културно-исторически обекти в околността. Издадохме и информационна карта, свързана с туристически обекти. До този момент това е, което сме направили за изкуството и културата в града ни.
Следва продължение на разговора с Васко Василев, директор на Градска художествена галерия „Асен и Илия Пейкови” в Севлиево. Ще говорим за публиките в България, успешните практики за привличане на повече посетители в галериите и какво ще може да бъде видяно в галерията до края на годината.
Коментирай